16 ویژگی یک شنونده خوب

تالار گفتگو زوم تر ورود به تالار گفتگو زوم تر

اکثر مردم فکر می کنند که شنوندگان خوبی هستند. با این حال، حقیقت این است که همه ویژگی های یک شنونده خوب را ندارند. اگر می خواهید یکی باشید، باید تلاش کنید تا مهارت شنیداری خود را توسعه دهید.

مهارت های گوش دادن موثر هم برای رشد شخصی و هم برای رشد حرفه ای ضروری است. شما می توانید به عزیزان دلسرد که نیاز به صحبت با کسی دارند، مشاوره دهید. مشکل بسیاری از افرادی که می خواهند کمک کنند این است که فکر می کنند باید زیاد صحبت کنند. با این حال، اکثر افرادی که احساسات خود را بیرون می ریزند فقط به کسی نیاز دارند که به آنها گوش دهد.

بنابراین، اگر می‌خواهید ویژگی‌های یک شنونده خوب را بدانید، اینها هستند:

16 ویژگی یک شنونده خوب

توجه کامل
1. به طور فعال گوش می دهد
گوش دادن فعال به این معنی است که تمام توجه شما معطوف به گوینده است. شما با دقت گوش می دهید تا مطمئن شوید که تمام جزئیات لازم را به دست آورده اید. شما آماده پاسخگویی به هر سوالی هستید یا در صورت نیاز سوال بپرسید. به طور خلاصه، شما از نظر جسمی و روحی حضور دارید. ذهن شما به جایی سرگردان نمی شود.

2. از عوامل حواس پرتی خلاص می شود
توجه بی‌نظیر یکی از ویژگی‌های یک شنونده خوب است. کارهای دیگری را که انجام می دهید، از جمله تلفنتان را کنار می گذارید تا روی بلندگو تمرکز کنید. در صورت نیاز به مکانی آرام نیز حرکت می کنید که سر و صدا و رهگذران حواس شما را پرت نکند.

3. به جزئیات توجه می کند
برای تجزیه و تحلیل صحیح پیام و موقعیت باید روی جزئیات تمرکز کنید. شما هیچ اطلاعاتی را بدیهی نمی گیرید، زیرا می دانید که آنها می توانند به شما در درک بهتر شرایط کمک کنند. در صورت امکان و لازم، چند یادداشت را خط خطی کنید تا هیچ جزئیاتی فراموش نشود.

4. به سمت گوینده متمایل می شود
یکی از نشانه هایی که نشان می دهد فرد به گوش دادن علاقه مند است این است که چگونه به سمت گوینده متمایل می شود. این به شما این تصور را می دهد که آنها می خواهند واضح تر بشنوند، از هرگونه حواس پرتی اجتناب کنند و جزئیات مهم را درک کنند. این معمولاً زمانی بیشتر مشهود است که شنونده درگیر داستان باشد و بخواهد بیشتر بشنود.

5. چشم ها را روی بلندگو متمرکز می کند
جدا از خم شدن به جلو، یک شنونده خوب به دقت گوینده را تماشا می کند. چشمان آنها روی طرف مقابل متمرکز است و اطمینان می دهند که هیچ جزئیاتی را از دست نمی دهند. آنها نیازی به حفظ تماس چشمی با گوینده ندارند، زیرا ممکن است گوینده به دلایلی از آن اجتناب کند. با این حال، چشم شنونده از چهره گوینده خارج نمی شود.

6. سوال می پرسد

سوالات برای روشن شدن مهم هستند. یکی دیگر از ویژگی های یک شنونده خوب این است که بتواند در مواقع لزوم سؤالات درست بپرسد. پرسیدن سوال نشان می دهد که فرد به دنبال جزئیات بیشتر است زیرا می خواهد سناریو یا ایده را بهتر درک کند.

توجه

7. از قطع صحبت سخنران خودداری می کند

شنونده خوب به گوینده نیز احترام می گذارد. آنها قبل از پرسیدن سوال یا اظهار نظر منتظر می مانند تا شخص صحبت خود را تمام کند. اگر لازم باشد صحبت گوینده را قطع کنند، این کار را با ملایمت و مودبانه انجام می دهند. این عادات نشان می دهد که شنونده نمی خواهد گوینده رشته فکری خود را از دست بدهد و بیشتر بر شنیدن آنها متمرکز است.

8. به دنبال کنترل مکالمه نیست
برخی از افراد عاشق گفتگوهای مسلط هستند. آنها می خواهند بیشتر صحبت را انجام دهند. با این حال، برای اینکه شنونده خوبی باشید، باید ذهن خود را از همان ابتدا آماده کنید. شما باید آگاهانه تصمیم بگیرید که از وسوسه سبقت گرفتن از گوینده جلوگیری کنید. اگر وقت کافی برای صحبت کردن نداشته باشید، احساس بدی ندارید.

9. کمتر صحبت می کند
در ارتباط با شماره 8، یک شنونده خوب بیشتر انرژی خود را صرف شنیدن و درک پیام گوینده می کند تا یافتن کلمات مناسب برای گفتن. آیا می خواهید شنونده خوبی باشید؟ اگر بله، پس هدف شما این است که کمتر صحبت کنید و به طرف مقابل این فرصت را بدهید که خودش را بیرون بریزد. باید به خود یادآوری کنید که وقت آن نیست که در مورد خودتان صحبت کنید. گوینده خیلی بیشتر به صداقت شما علاقه دارد تا آنها را بشنود.

10. سخنران را عجله نمی کند
یکی از ویژگی های یک شنونده خوب صبر است. حتی اگر مکالمه را کسل کننده یا کند می بینید، گوینده را برای پایان دادن به صحبت عجله نمی کنید. این باعث می شود که فرد از صحبت بیشتر دلسرد شود، زیرا فکر می کند برای شما ناراحتی ایجاد می کند. به همین دلیل است که بهتر است مانند قرار ملاقات های حرفه ای، برنامه هایی را برای گفتگوهای صمیمانه تنظیم کنید. به این ترتیب می توانید زمان کافی را بدون تضاد با سایر فعالیت ها به آن اختصاص دهید. شما همچنین می توانید میزان زمان صحبت کردن را تعیین کنید.

11. خشن نیست
در عین حال باید از بی ادبی با گوینده خودداری کنید. حتی اگر با ایده ها، نظرات یا تصمیمات آنها موافق نباشید، مودب بودن را انتخاب می کنید. شما متوسل به طعنه، تحقیر یا سایر رفتارهای خشن که می تواند طرف مقابل را آزار دهد، متوسل نمی شوید.

12. می داند چه زمانی باید ساکت باشد
اگر بدانید چه زمانی باید ساکت باشید، شنونده خوبی هستید. به جای اینکه فکر کنید همیشه باید کلمات تشویق کننده به ذهنتان خطور کند، به نیازهای گوینده حساس می شوید. می دانید که گاهی اوقات، مردم واقعاً نیازی به نصیحت دیگران ندارند. آنها فقط به کسی نیاز دارند که با کمال میل به حرف های آنها گوش دهد.

13. با اطمینان از محرمانه بودن گوش می دهد
برخی از افراد به دلیل ترس از خجالت یا درگیری، صحبت کردن برایشان سخت است. به همین دلیل است که ترجیح می دهند بار خود را مخفی نگه دارند، حتی اگر بخواهند سینه خود را خالی کنند. این افراد آرزو می کنند که می توانند نگرانی های خود را با فردی که می توان به او اعتماد کرد در میان گذاشت. بنابراین، یکی از ویژگی های یک شنونده خوب، امانتداری است. آنها با هر صحبت صمیمانه به عنوان یک موضوع محرمانه برخورد می کنند.

بدون قضاوت
14. حتی قبل از گوش دادن به پیام هیچ تعصبی ندارد
یک شنونده خوب هنگام گوش دادن به کسی که طرف داستان خود را توضیح می دهد، تعصبات خود را کنار می گذارد. آنها گوش می دهند تا موقعیت را بهتر درک کنند، نه اینکه ایراد یا زمینه ای برای بحث پیدا کنند. آنها بدون قضاوت گوش می دهند وگرنه نمی توانند خود را جای سخنرانان بگذارند.

15. عجولانه به نتیجه گیری نمی پردازد
جدا از پرهیز از تعصب، یک شنونده عالی بدون شنیدن تمام جزئیات، در مورد موقعیت یا پیام نتیجه گیری نمی کند. آنها با صبر و حوصله منتظر می مانند تا سخنران صحبت خود را به پایان برساند و برای شفاف سازی سوالاتی را مطرح می کنند. قبل از اینکه همه چیز مشخص شود، آنها چیزی را فرض نمی کنند.

16. مشاوره یا راه حل های عینی ارائه می دهد

شنوندگان خوب در جهان مورد نیاز هستند
با توجه به اینکه بسیاری از افراد در سراسر جهان از شرایط روانی رنج می برند، نیاز به مشاور در حال افزایش است. البته همه افراد نمی توانند به دنبال مشاوره حرفه ای یا معنوی باشند. با این حال، همه می توانند یاد بگیرند که شنونده خوبی باشند. افرادی که از نظر روحی و روانی با مشکل مواجه هستند باید سیستم حمایتی از عزیزان داشته باشند که دلسوزانه به آنها گوش دهند. به این ترتیب، موارد دست کشیدن افراد از زندگی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

بنابراین، اگر می‌خواهید هدفمند زندگی کنید، یادگیری و پرورش ویژگی‌های یک شنونده خوب می‌تواند به شما کمک کند. قرض دادن گوش و زمان خود به کسی که به کسی نیاز دارد تا با او صحبت کند یک ماموریت است. چه کسی می داند؟ زمان و تمایل شما برای گوش دادن ممکن است امروز یک رابطه، یک رویا یا زندگی یک دوست را نجات دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا