کتاب The Halo Effect اثر هاله ای

اثر هاله کتابی است از دانشگاه بازرگانی فیل روزنزوایگ که تمایلات شبه علمی را در توضیح عملکرد تجاری مورد انتقاد قرار می دهد. این کتاب توسط Free Press در 6 فوریه 2007 منتشر شد. مانند بسیاری از مجلات و روزنامه های تجاری، متن کتاب های خاص (آنهایی که اسرار موفقیت تجاری تضمین شده را ارائه می دهند) و تحقیقات آکادمیک منتشر شده توسط دانشکده های بازرگانی را هدف قرار می دهد. این نه “توهم” را تشریح می کند: اشتباهات استدلالی که این دستور العمل های موفقیت تجاری را تضعیف می کند. روزنزوایگ استدلال می‌کند که در پرتو این اشتباهات، بسیاری از نوشته‌های تجاری همان چیزی است که ریچارد فاینمن آن را «علم فرقه بار» می‌نامد، که دارای تله‌های سطحی علم است، اما در سطح داستان‌گویی عمل می‌کند. این کتاب همچنین برخی تحقیقات علمی بیشتر در زمینه کسب و کار را در نظر می گیرد که نتیجه گیری آنها دقیق تر است اما دستور العمل ساده ای برای موفقیت را نوید نمی دهد. عنوان فرعی نسخه 2007 ایالات متحده “و هشت توهم تجاری دیگر که مدیران را فریب می دهند” است در حالی که عنوان زیرنویس نسخه 2008 بریتانیا “چگونه مدیران اجازه می دهند خود را فریب دهند” است.

این کتاب در سال 2007 در نمایشگاه کتاب فرانکفورت “کتاب تجاری سال” نام گرفت. این به عنوان بخشی از روند کتاب‌هایی توصیف شده است که تمرین مبتنی بر شواهد را در تحقیقات تجاری تشویق می‌کنند.

کتاب The Halo Effect اثر هاله ای

نویسنده : فیل روزنزوگ phil rosenzweig

نویسنده به خبرنگاران گفت که این کتاب در طول 25 سال تجربه در مشاوره کسب و کار و دانشگاه نوشته شده است. روزنزوایگ دکترای خود را در دانشگاه پنسیلوانیا، قبل از خدمت در هیئت علمی در مدرسه بازرگانی هاروارد و سپس در موسسه بین‌المللی توسعه مدیریت در سوئیس به دست آورد. کار شرکتی او شامل هفت سال در هیولت پاکارد بود.

این کتاب در مورد یک ژانر از کتاب های تجاری از جمله در جستجوی تعالی، خوب به عالی، آنچه واقعاً کار می کند و ساخته شده برای ماندگاری انتقاد می کند. ایرادات مشابهی را در بخش روزنامه نگاری تجاری می یابد.

اثر هاله ای عنوان کتاب به سوگیری شناختی اشاره دارد که در آن ادراک یک کیفیت با کیفیتی که به راحتی در دسترس است (برای مثال افراد خوش تیپ که باهوش تر ارزیابی می شوند) آلوده می شود.در زمینه کسب و کار، ناظران فکر می کنند که در مورد تمرکز بر مشتری، کیفیت رهبری یا سایر فضایل یک شرکت قضاوت می کنند، اما قضاوت آنها توسط شاخص های عملکرد شرکت مانند قیمت سهام یا سودآوری آلوده است. برای مثال، همبستگی تمرکز بر مشتری با موفقیت تجاری بی‌معنی می‌شود، زیرا موفقیت مبنای سنجش تمرکز مشتری بود.
توهم همبستگی و علیت: به اشتباه تصور می شود که همبستگی علیت است.
هذیان توضیح های منفرد: استدلال هایی مبنی بر اینکه فاکتور X عملکرد را تا 40 درصد و عامل Y تا 40 درصد دیگر بهبود می بخشد، بنابراین هر دو به یکباره منجر به بهبود 80 درصدی می شوند. اشتباه این است که X و Y ممکن است بسیار قوی با هم مرتبط باشند. به عنوان مثال. X ممکن است با ایجاد Y عملکرد را بهبود بخشد.
توهم اتصال نقاط برنده: فقط نگاه کردن به شرکت های موفق و یافتن ویژگی های مشترک آنها، بدون مقایسه آنها با شرکت های ناموفق.
هذیان تحقیق دقیق: برخی از نویسندگان به حجم داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اند افتخار می‌کنند، گویی که خود نتیجه‌گیری‌های تحقیق را معتبر می‌سازد.
هذیان موفقیت پایدار: کتاب‌های «اسرار موفقیت» حاکی از آن است که موفقیت پایدار دست یافتنی است، فقط در صورتی که مدیران از رویکرد توصیه شده خود پیروی کنند. روزنزوایگ استدلال می کند که موفقیت واقعی پایدار (بیش از یک نسل بهتر از بازار) هرگز در تجارت اتفاق نمی افتد.
توهم عملکرد مطلق: عملکرد بازار به کارهایی که رقبا انجام می دهند و همچنین کاری که خود شرکت انجام می دهد بستگی دارد. یک شرکت می تواند همه چیز را به درستی انجام دهد و در عین حال عقب بماند.
Delusion of Wrong End of the Stick: ایجاد علت در مسیر اشتباه. به عنوان مثال. شرکت های موفق یک خط مشی مسئولیت اجتماعی شرکتی دارند. آیا باید استنباط کنیم که CSR به موفقیت کمک می کند یا اینکه شرکت های سودآور پولی برای خرج کردن در CSR دارند؟
هذیان فیزیک سازمانی: این ایده که عملکرد کسب و کار به طور غیر آشفته توسط عوامل قابل کشف تعیین می شود، به طوری که قوانینی برای موفقیت وجود دارد اگر فقط بتوانیم آنها را پیدا کنیم.

نقد ها

بررسی های مطلوب این کتاب شامل فوربس،  ایندیپندنت، و فایننشال تایمز بود. استفان استرن، ستون‌نویس فایننشال تایمز نوشت که روزنزوایگ «به خاطر این اثر شجاعانه و تحریک‌آمیز شایسته تحسین است» و «اثر هالو» را در برترین کتاب‌های تجاری خود در سال گنجانده است. The Halo Effect در صدر فهرست Forbes.com از “پنج کتابی که باید برای مدیر عامل تنبیه شده در سال 2009 خوانده شود” بود، که آن را به عنوان یک “نقد لذت بخش، که به طور سیستماتیک کل کار جوجیتسو مدیریت را از بین می برد” توصیف کرد. وال استریت ژورنال این کتاب را به دلیل “دیدگاه انحرافی از مشاوره تجاری و تجاری” توصیه کرد.

منتقد یو اس ای تودی نوشت: «اینکه یک کتاب مدیریت می‌تواند همزمان علمی باشد و خواندنی دلپذیر، اعتباری به سبک نوشتاری و تفکر روشن روزنزوایگ است.» یک بررسی مثبت در گاردین آن را «کتاب جدید جذاب و سرگرم‌کننده» نامید.  سایمون هوگارت ستون نویس نیز از آن به عنوان «اصلاح کننده تازه کننده» زودباوری انسان یاد کرده است. مقاله ای در سال 2008 در ژورنال حسابداری و امور مالی شرکت ها شکایت می کند که دنیای شرکت ها به “بهترین عمل” آلوده شده است. این توهم که رهبری صنعت را می توان با پیروی از یک فرمول ساده اجتناب ناپذیر کرد. این کتاب از اثر هالو به عنوان یک کتاب “برجسته” یاد می کند. نیوزویک گفت که این کتاب “از دقت تجربی استفاده می کند که اغلب در روزنامه نگاری تجاری وجود ندارد” اما از اینکه روزنزوایگ “چند چیزی برای ارائه” برای جایگزینی کتاب هایی که او نقد می کند شکایت دارد.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب The Halo Effect اثر هاله ای”
دکمه بازگشت به بالا