11اکتبر, روز جهانی دختر است باید در کنار همه دختران بود تا فرصت های یادگیری را برای آنها گسترش داد, مسیرهای جدیدی را ایجاد کرد و جامعه جهانی را فراخواند تا دوباره آنها را برای انتقال موفقیت آمیز از دنیای کودکی به دنیای زندگی و کار آماده ساخت
در ادامه نگاهی به وضعیت دختران در کشورهای دیگر خواهیم داشت
چهار سال پیش سازمان ملل متحد تصمیم گرفت به منظور تاکید بر نیازهای جسمی و روانی دختران، با تصویب قطعنامه ای، نوزده مهر هر سال )یازدهم اکتبر( را روزجهانی دختر عنوان کند و هر سال در این روز از دختران تجلیل شود.
امروز روز جهانی دختر است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، دخترانی که به سن بلوغ می رسند، نیازهای ویژه ای دارند که باید به آن توجه کرد و برخی نابرابری های صدمه زیادی به بهداشت دختران در سراسر جهان زده است.
به گفته سازمان ملل متحد سرمایه گذاری کشورها در تامین حقوق اولیه افراد از جمله حق دختران برای بهره مند بودن از بهداشت و تحصیل می تواند شرایط فقر، خشونت و عقب افتادگی در جمعیت را بصورت محسوسی کاهش دهد.
این روز می تواند فرصت بیشتری برای دختران فراهم کند تا آگاهی از نابرابری جنسیتی دختران در سراسر جهان را افزایش دهند.
دختر، گذشته یک زن جوان است. وضعیت دختران هر جامعه معمولا با وضعیت فرهنگ آن جامعه مرتبط است. در فرهنگ هایی که زنان دارای موقعیت اجتماعی پایین هستند، دختران ممکن است توسط والدین شان ناخواسته باشند و یا ممکن است دولت کمتر در خدمات برای دختران سرمایه گذاری کند.
کلمه انگلیسی دختر اول در قرون وسطی در بین سال های 1250 تا 1300 میلادی به نظر می رسد ظاهر شده و این کلمه از انگلیسی Gerela به معنی لباس یا قلم مو، گرفته شده است. واژه دختر به معنای هر زن جوان غیر متاهل از حدود 1530 به وجود آمده است.
زمانی بود که آموزش رسمی دختران به طور سنتی کمتر از پسران اهمیت داشت. در اروپا، استثناهایی قبل از ظهور مطبوعات درس می خواندند و در کل آموزش را برای دختران نادرست می دانستند اما پس از ظهور مطبوعات اصلاحاتی انجام شد.
یک استثناء قابل توجه در مورد غفلت عمومی از سواد دختران ملکه الیزابت اول است . در مورد او، به عنوان یک کودک، او که به عنوان یک وارث احتمالی تاج و تخت بود و زندگی اش در واقع توسط طرح سیاسی دیگر اعضای قدرتمند دادگاه در معرض خطر قرار گرفت. پس از اعدام مادرش (آن بولین) ، آموزش و پرورش او عمدتا توسط هنری هشتم نادیده گرفته شد. به طور قابل توجهی، بیوه هنری هشتم ، (کاترین پرا) که علاقه ای به هوش عظیم الیزابت داشت، زمانی که الیزابت 9 ساله بود ارائه آموزش عالی به او را شروع کرد. الیزابت تحصیلاتی برابر به یک مرد برجسته را دارا شد؛ او در لاتین، یونانی، اسپانیایی، فرانسوی، فلسفه، تاریخ، ریاضیات و موسیقی تحصیل کرد. زمانی که شرایط او را تبدیل به یک پادشاه سازنده کرد، انگلستان پاداش تحصیلات غنی او را به دست آورد.
در قرن هجدهم، اروپایی ها ارزش سواد را به رسمیت شناختند و مدارس برای آموزش مردم در تعداد روزافزون باز شد. آموزش در عصر روشنگری در فرانسه موجب شد تا یک سوم از زنان در زمان انقلاب فرانسه سوادآموز شوند. با این حال، آموزش و پرورش هنوز به عنوان بخشی مهم برای پسران بود و دختران تا اواخر قرن نوزدهم در مدارس راهنمایی در فرانسه پذیرفته نمی شدند. دختران تا زمانی که اصلاحات سال 1924 تحت نظر لئون بیاردر وزیر آموزش و پرورش بود، حق دریافت مدرک کارشناسی را در فرانسه نداشتند البته مدارس قبل از پایان جنگ جهانی دوم در فرانسه وجود داشتند. از آن زمان، قوانین آموزش اجباری آموزش دختران و زنان جوان را در سراسر اروپا افزایش داد. در بسیاری از کشورهای اروپایی، آموزش و پرورش دختران تا سال های 1970 محدود شد، به ویژه در سطوح بالاتر، به خصوص به این دلیل که آموزش عالی در درجه اول برای پسران مورد توجه قرار می گرفت، به ویژه در مورد آموزش فنی. به عنوان مثال، دریافت مدرک مهندسی معتبر ، تا سال های 1970 به زنان اجازه داده نمی شد.
آموزش دختران
کم کم دسترسی دختران به تحصیلات در برخی کشورها به وجود آمده، اما در اکثریت تفاوت های قابل توجهی وجود داشت. شکاف در دسترسی بین مناطق مختلف و کشورها و حتی در داخل کشور وجود داشت. در کشورهای عربی دختران 60 درصد از کودکانی بودند که به مدرسه نمی روند و 66 درصد از غیبت کنندگان در جنوب و غرب آسیا را دختران تشکیل می دهند؛ با این حال، دختران بیشتر از پسران در مدارس بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، کارائیب، آمریکای شمالی و اروپای غربی حضور دارند. پژوهشی، هزینه های اقتصادی این نابرابری را برای کشورهای در حال توسعه اندازه گیری کرده استاعلام می کند که در مجموع 65 کشورها با درآمد پایین و متوسط و کشورهای در حال توسعه موفق به ارائه همان فرصت های دبیرستان برای پسران را برای دختران شامل نمی شوند.
اگر چه پیمان بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیان کرده است: “آموزش ابتدایی باید اجباری و آزادانه برای همه باشد” دختران کمی کمتر به عنوان دانش آموز مدارس ابتدایی و متوسطه در برخی کشورها ثبت نام می شوند . تلاش های جهانی برای پایان دادن به این تفاوت از جمله اهداف توسعه هزاره انجام شده است و این فاصله از سال 1990 به بعد کمتر شده است.
دختران در بسیاری از نقاط جهان موانع مهمی برای دسترسی به آموزش مناسب دارند. این موانع عبارتند از: ازدواج های زودرس و اجباری ؛ بارداری اولیه ؛ تعصب بر اساس کلیشه های جنسیتی در خانه، مدرسه و جامعه؛ خشونت در راه مدرسه، یا در داخل و اطراف مدارس؛ فاصله های طولانی با مدارس؛ آسیب پذیری، هزینه های تحصیلی، که اغلب اینها منجر می شود که والدین فقط فرزندان پسر خود را به مدرسه بفرستند .
خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد